Inleiding
Op basis van vele tekeningen en foto’s is een reconstructie gemaakt van de Edfu Tempel, gewijd aan Heru, gevestigd in Egypte.
Na grondig onderzoek is er een bouwplan gemaakt en bouwtekening van Tempel elementen zoals muren, pilaren, poorten, vloeren en daken. De bouwtekeningen zijn vertaald naar 3D modellen, de bouwstenen voor de Tempel.
Vervolgens is alles stap voor stap opgebouwd. Nadat er een blanco Tempel stond waren de afmetingen bekend van alle vormen. Toen zijn de wand voorstellingen en structuren vervaardigd. Om de Tempel van levendigheid te voorzien zijn 3D figuren, objecten, beelden en voorwerpen geplaatst die oorspronkelijk een rol vervulde. Zie ook Architecture
Omschrijving
De stad van Edfu is gevestigd bij de westerflank van de Nijl rivier. De moderne Arabische naam van Edfu is herleid van de oud-Egyptische naam Djeba, of Etbo in Koptisch.
Djeba betekent: “Stad van Vergelding”, sinds de vijanden van de Neter daar tot veroordeling zijn gebracht.
De plaats van het oude Djeba was de lokatie van de legendarische strijd tussen Heru en Suth. De zandstenen Ptolemeische Tempel, gewijd aan Heru, is de meest complete en best geconserveerde Tempels van Egypte. Het is gebouwd op een gebied van een Nieuwe Rijk Tempel, welke Oost-West was georienteerd. De Ptolemaische structuur is Noord-Zuid gelegen.
In Grieks-Romeinse tijden was Edfu genaamd: Apollinopolis Magna, de Egyptische Heru geidentificeerd met de Griekse Apollo.
Het hoofdgebouw was de grote Tempel van Hor-Behdet. De meeste bewaard gebleven gebouwen zijn van betrekkelijke late datum, met de bouw ervan werd in 237 v Chr. begonnen door Ptolemaeus III. De binnenste delen van de Tempel werden omstreeks 212 v Chr. voltooid door Ptolemaeus IV. In 206 vChr., werd het werk een halt toegeroepen door de Thebaanse toen zij zichzelf onafhankelijk hadden verklaard van Ptolemeisch bewind. Ptolemaeus VIII legde in 142 v Chr. de laatste hand aan de decoraties. Ptolemaeus IX voegde enkele uitbreidingen toe en de buitendecoratie werd in 57 v Chr. voltooid door Ptolemaeus XII. Dichter bij de Oosterlijke Tempel pyloon, resteert een andere pyloon dat gedateerd wordt van de Ramses periode.
In Edfu, werd Heru geeerd als Havik van Behdet. Deze Cultus Tempel beschrijft de Legende van Heru.
Het perceel bevat een Tempel met zijn omsloten muren, en aangelegen Tempels, kleine kapellen, werkplaatsen, opslaghuizen en ruimtes. Meest van deze, inclusief het heilige meer en het slachterhuis is nu verdwenen of verscholen onder de tegenwoordige stad.
Ingang Tempel
Voor het Tempel complex lag een staatsweg die in een rechte lijn door de poorten van de Zon tot het heiligdom komt. Langs de weg stonden kolosale beelden, Obelisken, masten met vaandels en palmbomen. De ingang bestaat uit een grote poort met reusachtige deuren waar wachters voor stonden.
Een grote schuine helling aan de voorzijde en zijkant welke opliep tot de muur werd gebruikt door het volk welke giften kwamen brengen aan het Cultus huis. Ook pelgrims liepen de route. De weg waarover de hordes mensen liepen en waarover de prachtige ceremoniele optochten plaatsvonden. Wachters hielden op de muur een oogje in het zijl.
De omgrenzende muur van de grote Tempel was van enorme afmetingen. De vorm van de muur symboliseerd de golven van de oeroceaan en is gemaakt uit stenen van Klei. Aan de achterkant van de muur bevonden zich nissen en kamers.
Door de grote poort was er een klein hofje met aan het einde weer een grote poort. Links het Geboortehuis. Rechts een doorgang die naar kapellen leidde.
Het geboortehuis.
Het Geboortehuis
Zuid van de Tempel staan de resten van een kapel (Mammisi) waarin de geboorte van de jonge Heru werd gevierd.
Deze kleine Tempel is versierd met taferelen rond Farao Ptolemaeus VIII en zijn moeder, vrouw en kind, vergezeld door Bes, die werd geassocieerd met de geboorte van kinderen.
Voorstellingen tonen het ritueel van de geboorte van Heru-sema-tawy, zoon van Heru en Het-Heru. Ook zijn er voorstellingen die verband houden met de goddelijke vereniging van Heru en Het-Heru, een gebeurtenis die werd gevierd tijdens het jaarlijkse feest dat het “Feest van de Prachtige Ontmoeting” werd genoemd.
Grote Pyloon
Aan de voorzijde van de Tempel staat een reusachtige pyloon, voorzien van voorstellingen van Pharaoh die zijn vijanden vernietigt, geflankeerd door grote beelden van de Havik Heru en masten die tot hoog in de lucht reiken.
De pyloon staat met zijn ligging lijnrecht op de Noord-Zuid as welke de opgang en ondergang van de Zon aanduidt. De grote pyloon van de toegang van de Tempel symboliseerd de Horizon. Wanneer de Zon zijn hoogste punt bereikte in de middag, bevond de Zon zich exact boven de gespiegelde pylonen van de Horizon als belichaming van het verbond tussen Hemel en Aarde. De twee pylonen van de ingang weerspiegelde Aset en Nebet-Het die de Zon ophouden boven de Horizon.
Binnen de pyloon is een trappenhuis met ook hier relief voorstellingen op de muren.
Vanaf de grote pyloon was het voor onbevoegden niet toegestaan de Tempel te betreden. Buiten de Tempel waren heiligdommen met beelden van Neteru die bezocht konden worden en geeerd werden met Offers en gebeden.
Hof Ingang
Wordt vervolgd…
Grote Gallerij
Wanneer men de grote pyloon passeert staat men voor de grote gallerij, een groot binnenplein of hof omringd met luifels ondersteund door 32 Lotus, Palm en Papyrus pilaren voorzien van voorstellingen en Hierogliefen. Overdags bevonden zich hier priesters(essen), wijzen, astronomen, biologen, architecten, ambtslieden, en wethouders die hier contact met elkaar hadden.
Naast de twee Havik beelden voor de Tempel stonden er mogelijk meer beelden opgesteld in het binnenhof. Ook stond er mogelijk water in het verdiepte gedeelte van het hof waarmee de architectuur prachtig weerspiegeld werd.
In de gallerij, links, rechts en achter de Tempel wordt op de muren de Legende van de “triomf van Heru” beschreven. In dit rituele spel, dat elk jaar werd opgevoerd, versloeg Heru, die werd gespeeld door de koning, de krachten van het kwaad in de gestalte van Set.
Grote Tempel Zaal
Aan de verre zijde van het plein, tegenover de pyloon, ligt de ingang naar de feitelijke Tempel, opnieuw geflankeerd door twee beelden van Havik Heru.
Dit vertrek was bekend als het Huis van Reiniging.
In de Grote Tempel zaal staan 18 enorme pilaren opgericht. De zaal is voorzien met taferelen die de stichtingsceremonie van de Tempel uitbeelden. De zaal is voorzien van een biebliotheek ruimte en een kleedkamer waarin de waarin de kleding van de priesters werd bewaard.
Kleine Tempel Zaal
Achter de grote zaal is een tweede kleinere en oudere zaal gelegen, voorzien van 12 pilaren. In de zaal zijn opslagkamers voor vaste en vloeibare offers, evenals een prachtige bewaard gebleven parfumlaboratorium, waarvan de muren zijn beschreven met lange recepten voor de bereiding van de parfums en wierook die daar werden gemaakt voor gebruik tijdens de dagelijkse rituelen.
Ceremonie Zaal
In deze kleine rechthoekige zaal werden rites en ceremonies voltrokken door de ingewijden.
Deze ruimte kon worden afgesloten met de grote deuren. Links van de ruimte is een doorgang naar het dak. Rechts ook een doorgang. In de zaal stonden attributen opgesteld als fakkels en wierookpotten.
Receptie
Door de grote Zon poort kwam men in een grote hal met in het midden het hoofd heilidom. Het kleine hof gaf toegang tot kleinere heiligdommen en kamers.
Een kamer funktioneerde als plaats van reiniging, waar beelden en personen gezuiverd en getooid werden voordat zij zich naar het dak begaven.
Heiligdom
De Tempel loopt licht op tot het heiligdom. Het heiligdom dat op het hoogste punt is gebouwd, verwijst naar de oerheuvel. De zaal vormt het raakvlak tussen Hemel en Aarde.
De muren van het smalle rechthoekige hoge heiligdom verwijzen naar de oorspronkelijke riet velden.
Het heiligdom vormt de woning van de Neter. In het heiligdom staat een altaar. In het Granieten Huis, de Naos stond een Gouden beeld van Heru opgesteld. Het heiligdom werd de Grote Zetel genoemd. Het beeld van de Neter werd door Pharaoh, lectorpriester of andere ingewijde bezocht voor onderhoud, om een gave, verzoek of dank over te brengen. Er werd een wierook gebrand en een plengoffer gebracht.
Het Cultus beeld werd elk jaar samengebracht met dat van Het-Heru, dat uit de Dendera Tempel werd overgebracht voor het “Feest van de Prachtige Ontmoeting”.
Op het altaar voor de Naos werd soms een bark geplaats waarin de Gouden Neter stond opgesteld. Om het heiligdom zijn kleinere verblijven die aan andere Neter waren toegeschreven. In sommige verblijven werd de bark opgesteld of vormde opslag voor ritueel gereedschap, Kleding, sieraden en attributen.
Wordt vervolgd…
Dak
In de Tempel geven twee smalle gangen met trappen toegang tot het dak.
Het dak werd gebruikt voor het brengen van Offers en er vonden ceremonies plaats. Op verschillende plaatsen is een Schijndeur aanwezig.
Register
Egyptisch: Hor-Behdet(i)
Grieks: Edfou-Apollinopolis-Magna
Titels van de Edfu Tempel
De oude naam was Wetjeset-Hrw, “De Plaats Waar Heru is Geprezen”
Mesen, plaats van de Harpoen
Woning van Ra
Nedjem-Ankh
Het Venster van de Havik
Schrijn van Heru
Wetjeset
Woning van Heru de Grote
Utes-Hor
Hor-Behdet
Djeba Behdet
Edfu
Buiten de muren van de Tempel bevonden zich de woningen van de priesterlijke staf, de werkplaatsen, de opslagruimten en andere aangebouwde structuren.
Pictures
© Fotografie: R. Bloom, Egyptian Realms.